Batalion
15 Mar 2013
14 Mar 2013
5
suara rakyat
“Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu
juga yang hidup itu dewasa bersama usia.”
5 hari lagi
19032013 : Test Comp, Ujian Undang- Undang.
6 hari lagi
20032013 : SPM Results
17 hari lagi
31032013 : Kem PLKN Geo Cosmo, Kuala Kubu Bharu.
suara rakyat
Counting the Days.
juga yang hidup itu dewasa bersama usia.”
19032013 : Test Comp, Ujian Undang- Undang.
6 hari lagi
20032013 : SPM Results
17 hari lagi
31032013 : Kem PLKN Geo Cosmo, Kuala Kubu Bharu.
Everything is okay in the end.
If it's not okay, then it's not the end...
13 Mar 2013
4
suara rakyat
Blogger A: Ish, tak boleh jadi ni, semakin hari semakin ramai follower dia. Blog aku pun Islamik jugak, tapi kenapa blog dia lebih dapat sambutan? Menyampah aku. Dah lah ramai orang komen blog dia, menyampahnya! Sakit hati aku! Macamlah dia bagus sangat! Aku kena buat sesuatu.
*Artikel asal- iluvislam.com
Jazakillahu khairan kasiiran 'ala
Rabiatul Fatimah Azzahra binti Rashid
suara rakyat
Sandiwara Dunia Blogging
Blogger A: Ish, tak boleh jadi ni, semakin hari semakin ramai follower dia. Blog aku pun Islamik jugak, tapi kenapa blog dia lebih dapat sambutan? Menyampah aku. Dah lah ramai orang komen blog dia, menyampahnya! Sakit hati aku! Macamlah dia bagus sangat! Aku kena buat sesuatu.
Blogger B: Alhamdulillah, semakin ramai yang follow, harap yang follow tu dapat manfaat. Eh, ada komen baru. Ha, apa orang ni tulis ni. Astaghfirullahal 'azim. Ya Allah, ampunkanlah dosanya. Luputkanlah hasad dengki manusia terhadap aku. Amin.
"Salam. Wei, penulis blog, kau ingat blog kau bagus sangat ke ramai follower, ramai orang komen. Blog je Islamik padahal orang bukan Islamik sangat pun. Ikhlas sikit kalau menulis tu. Hipokrit punya orang! Blah la, menyampah aku dengan kau ni."
***
SISI PUTIH: Hey you!
SISI HITAM: What?
SISI PUTIH: What are you doing?
SISI HITAM: What? Who are you?
SISI PUTIH: Yela, tukar, tukar. Cakap BM pula. Ha? Siapa saya? Saya adalah awak, awak adalah saya.
SISI HITAM: Eh, apa pula dia adalah kau, dia adalah aku. Eh, budak, nama kau sape dah, tak ingat pula aku.
(Putih + hitam = kelabu = neutral )
SISI KELABU: My name is Ali.
SISI HITAM: Ceh, speaking, padahal nama tak komersial langsung.
SISI PUTIH: Apa kena dengan awak ni, nama Ali tu punya maksud yang baik. Yang tinggi. Biar semakin tinggi keimanan, semakin tinggi kesolehan. Sahabat Nabi S.A.W pun ada nama Ali.
SISI HITAM: Ahh! Ni apesal cakap pasal nama pula. Eh, Whitey, apehal kau jerit-jerit dekat budak ni tadi?
SISI PUTIH: Ni ha Blackie, tengok apa dia komen dekat blog orang. Tak puas hati dengan blog orang yang punya follower ramai, komen banyak. Saya nak cegah perkara buruk. Ni boleh merenggangkan ukhuwah.
SISI HITAM: Hahahaha. Memanglah, dia buat macam tu sebab ikut cakap aku. Bagus anak didik aku ni. Pergi blah la kau. Dia milik aku. Hahahaha.
SISI PUTIH: Memang hitam la awak ni, ambik ha, straight to the point. Kalau jahat tu, memang jahat la juga, lagi straight to the point. Aww, tak baik tahu. Saya nak selamatkan dia daripada awak. Ali, awak ok? Are you ready, bebeh?
SISI KELABU ALI: What the...huh?
SISI HITAM: Kau nak buat apa?
SISI PUTIH: Awak shut up, Blackie. Ok my baby, you're ready. Let's get into our lesson, hayya nabda'!
***
Kenapa Perlu Dengki?
Wahai Ali...
Kenapa perlu dengki? Kenapa perlu dengki dengan blog orang lain? Awak dengki dengan blog orang lain yang ada follower ramai? Awak dengki tengok blog dia ramai yang komen? Dan tidak seperti pengomen blog awak? Awak dengki tengok blog dia lebih Islamik berbanding blog awak? Awak dengki tengok dia pandai menulis tetapi awak tidak? Awak dengki.
SISI KELABU ALI: Dah..sudah! *menangis*
Awak jangan tipu diri awak. Awak sudah tahu agama, tetapi kenapa buat begitu. Blog dia bagus, dia berdakwah melalui blog.
Kenapa awak perlu dengki?
Blog awak pun bertemakan dakwah juga, jadi kenapa awak perlu dengki? Melainkan...
SISI KELABU ALI: Melainkan apa?
Melainkan awak menulis bukan kerana Allah S.W.T.
***
Untuk apakah penulisanmu?
Wahai Ali...
Untuk apakah penulisanmu?
Awak masuk dunia blogging ini untuk apa? Untuk tunjuk awak ada banyak ilmu ke, selepas itu apabila orang lain lebih banyak ilmu daripada awak, awak tidak puas hati?
Awak jadi blogger kerana hendak tunjuk blog awak ramai pengunjung, ramai yang komen dan puji setiap post awak, ramai yang singgah, selepas itu apabila tengok blog lain lagi maju daripada awak, awak tidak puas hati?
Awak menulis itu kerana hendak tunjuk awak seorang alim, baik dan selepas tengok blog orang lain lebih alim, lebih baik daripada awak, awak tidak puas hati?
What's wrong with you?
Untuk apakah penulisanmu?
Jika itu tujuan awak, saya nasihatkan awak berhenti daripada menulis. Buang masa awak sahaja. Awak pun tahu kan, sesungguhnya setiap amalan itu disertakan dengan niat. Awak menulis untuk berdakwah. Kononnya, betul ke?
Lagi sekali, awak jangan tipu diri awak. Jika niat awak tidak betul, berhentilah. Sia-sia sahaja. Penat sahaja awak dapat.
Wahai Ali...
Seharusnya awak rasa berbangga ada blog lain yang sama tujuan dengan awak. Niat murni hendak membangunkan Islam. Niat murni menulis untuk mengetuk jiwa-jiwa yang adakala lalai dan lupa. Yang menulis kerana inginkan keredaan Dia.
Jika awak masih tidak dapat buang hasad dengki awak itu, dan hasad dengki awak itu tidak dapat menjadikan awak lebih baik, saya betul nasihatkan awak. Berhenti sahajalah. Lebih baik awak buat sesuatu yang lain.
SISI KELABU ALI: *terasa* *hatinya menangis* *pedih*
***
Menulislah Hanya Kerana Dia.
Wahai Ali...
Saya cakap ini kerana saya sayangkan awak. Cuba awak lihat semula hati awak. Pernah awak tanya diri awak?
Awak menulis untuk apa?
Untuk dapat follower ramai?
Untuk dapat komen terbanyak?
Atau memang untuk mereka mendapat manfaat?
Pernah awak tanya diri awak semua itu?
Lagi, awak menulis untuk siapa?
Awak selalu kata kerana Allah S.W.T. Mulut dan tulisan awak kata untuk dakwah, hati awak bagaimana? Pernah awak tanya?
Jika betul kerana Allah S.W.T, kenapa perlu awak dengki? Awak renung kembali, untuk apa penulisan awak?
Apabila Allah S.W.T tanya, awak hendak jawab apa? Hanya setakat basa-basi di dunia, atau awak sedar bahawa inilah pelaburan jangka panjang awak?
Wahai Ali...
Perbetulkan niat awak. Muhasabah diri awak kembali. Menulislah kerana Allah S.W.T. Apabila benar hati awak berkata menulis kerana Allah S.W.T, tidak akan pernah terdetik rasa dengki di hati awak.
Riak dengan tulisan awak pun tidak. Jika awak menulis kerana Allah S.W.T, apabila post awak dipuji, kembalikan pujian tu kepada-Nya kerana Dia yang bagi ilham kepada awak. Kalau Dia tidak beri idea dan buah fikiran, awak tidak boleh tulis walau satu patah perkataan pun.
Jika benar awak menulis kerana Allah S.W.T, awak sokonglah blog lain yang juga mengajak untuk semakin mendekati Allah S.W.T dan tautkan ukhuwah dengan blogger lain kerana Allah S.W.T.
Jika benar awak menulis kerana Allah S.W.T, awak pasti akan tumpang gembira apabila melihat blog Islamik lain dapat sambutan.
Jika benar awak menulis kerana Allah S.W.T, walaupun blog awak tidak ramai follower dan tidak ramai yang komen, awak akan tetap rasa bahagia. Bahagia kerana dapat menyumbangkan sesuatu untuk Islam. Sekurang-kurangnya awak berusaha.
Jika benar awak menulis kerana Allah S.W.T, walaupun blog awak sedikit pengunjung, awak tetap tidak akan putus asa, kerana awak benar-benar ikhlas menulis, awak benar-benar menulis setiap patah perkataan untuk mengingatkan manusia dan diri sendiri.
***
Ketuk Hati Tanya Iman.
Wahai Ali...
Menulislah dengan penuh rasa ketaqwaan, tawaduk dan rendah diri. Suatu masa nanti, apabila awak akan kembali kepada-Nya, awak akan ditanya, untuk apakah tangan awak itu?
Menulis setiap entri blog dengan niat kerana Allah S.W.T atau pun niat kerana perkara yang lain?
Suatu saat nanti, awak akan ditanya, untuk apa penulisan awak. Untuk apa masa yang awak pertaruhkan saat duduk di hadapan laptop dan melarikan tangan di atas keyboard?
Wahai Ali...
Awak cukup bertuah. Punya peluang berdakwah melalui warkah bisu. Warkah bisu inilah pelaburan jangka panjang awak dan semakin bertambah nilainya andai dilakukan atas niat yang benar dan hati yang penuh ikhlas.
Awak cukup bertuah. Tidak ramai yang menggunakan teknologi kini betul-betul untuk perkara Akhirat, dan kini awak yang punya kesedaran, kenapa dipesongkan niat asal awak?
***
Wahai Ali...
Selagi hayat masih ada, pergunakanlah peluang awak sebaiknya. Menulislah kerana Dia. Sokonglah blog Islamik yang lain kerana Dia. Awak punya masa untuk berubah. Berubahlah. Ubah niat awak. Ubah hati awak ke arah yang lebih baik. Ke arah jalan yang betul.
Menjadi seorang penulis itu bukan hanya tahu memberikan pandangan dan pendapat sahaja sedangkan pada hakikatnya hati sendiri tidak terpandu kepada tuntutan Iman.
Menjadi seorang penulis itu bukan hanya pada tulisan yang jelas menunjukkan cahaya sedangkan hati sendiri gelap gelita. Tetapi biarlah menjadi seorang penulis, yang semakin menulis semakin dirasakan sedikit ilmunya hingga menuntut untuk terus mencari ilmu dan meningkatkan amalan.
Biarlah menjadi seorang penulis yang semakin membicarakan persoalan Iman, semakin hatinya lembut dan jiwanya tunduk. Hanya mengharapkan rahmat dan keredaan Allah S.W.T agar apa yang ditulis benar hanyalah semata-mata kerana Dia dalam wasilah penyebaran dakwah dan apa yang ditulis inilah yang akan menolongnya di Akhirat sana.
Wahai Ali...
Carilah Akhirat dalam dunia.
***
"Blogger B, maafkan saya, tak sepatutnya saya cakap macam tu dekat awak. Penulisan awak bagus, teruskan ye! Ma'annajah!"
SISI KELABU ALI: *senyap* *benar-benar menangis* *hatinya pedih* *benar insaf*
SISI PUTIH: Ali? Awak dengar tak apa yang saya cakap?
SISI KELABU ALI: *diam*
SISI PUTIH: Ali? Baby?
SISI KELABU ALI: Huwaaaaa!!!!
SISI HITAM: Eh, ni kenapa ni, kacau aku tidur je. Kenapa pula budak Ali ni nangis? Eh, Whitey kau buat apa dengan budak ni.
SISI PUTIH: *senyum* awak tanyalah dia.
SISI KELABU ALI: Ali dah insaf. Sob, sob *mengesat air mata*
SISI HITAM: Insaf apa pulak ni. Hati aku rasa tak sedap dah ni.
SISI KELABU ALI: Ali tak nak dengar cakap Blackie. Ali nak dengar cakap Whitey.
SISI PUTIH: Hehe. Awak dengar tu Blackie, Ali dah jadi anak murid saya. Tu baru kena basuh sikit tu.
SISI HITAM: Wei, kau buat apa. Ali, ikut Blackie la.
SISI KELABU ALI: Tak nak jugak, huh! *paling muka arah lain*
SISI HITAM: Ali, ikutlah Blackie, Whitey salah, dia hasut Ali tu.
SISI KELABU ALI: Ali kata tak nak! Tak nak jugak!
SISI HITAM: Ok, fine! Menyampah. Asyik aku je kalah. Ni yang aku angin ni. Fed up aku kalau hari-hari macam ni. *beredar*
SISI PUTIH: Good kid.
***
Sisi hitam tidak akan pernah henti memujuk rayu dan menghasut mengganggu sisi putih yang suci bersih. Jangan biarkan diri dalam kekeliruan tujuan dan matlamat. Perbetulkan niat.
Wahai penulis, menulislah bersama hati sisi putih. Gapai keredhaan-Nya dengan setiap patah perkataan warkah bisu yang ditaip. Carilah Akhirat dalam dunia, dirimu pasti beruntung.
Buat hanya kerana Dia. Sematkan dalam hatimu. Hanya kerana Dia. Hanya kerana Dia. Hanya kerana Dia. Cari redha Dia dengan ilmu, idea dan ilham yang juga milik Dia. Kelak pasti dirimu bahagia.
*Artikel asal- iluvislam.com
Jazakillahu khairan kasiiran 'ala
Rabiatul Fatimah Azzahra binti Rashid

6
suara rakyat
Straight to the titik, saya ni tergolong dalam golongan yang menganggap bahawa
'Makan = Heaven + Rock Oooo'.
Gulp.
"Wehh, dahtu solat kau nak letak mana ? Kemain heaven bagai, podahh".
Haha. Ini hanya anasir yang berlegar di minda dan menerobos ke atma saya.
Bila difikirkan semula, ada betulnya anasir dan ideologi yang selalu saya tepis bak meniup lalat supaya badannya terlekat di buku getah lalat. Secara jujurnya, sedang ghairah menikmati makanan, tapi terfikir juga, "Woi, bila kau nak solat ni?"
Astaghfirullah.
Kadang buat enteng je kan solat?
Kadang fikir senang je nak masuk syurga. Hah, dengan bekalan apa ? Makanan yang saya lahap tu tanpa fikir orang belakang ?
Lumrah
Saya merupakan bekas pelajar yang pernah menginap di asrama.
Ya, dari 2008 hingga 2012.
Ya, dari junior hingga bergelar senior.
Budaya yang sering saya lakukan dan lihat, adalah pada bulan puasa. Ha, puasa di asrama.
Beratur panjang dari jam 6 lebih kurang bersama rakan rakan, makanan pakej ada air sejuk, kurma dan kuih muih serta juadah makanan yang mampu membuat saya ketaq kepala lutut.
Langkah dihayun ke meja makan, duduk dan menunggu azan.
"Hayya 'alassolah", ahah! Inilah masanya !
Chopp! ada seruan solat dah tu, tapi kenapa saya dan jemaah di Dewan Makan lain sorang pun takda yang bangun ?
Bukannya saya tak terasa terpanggil dengan azan, tapi makanan sedap ni macam mana ?
Bukan juga saya tak faham apa maksud Hayya 'alassolah tu, tapi macam mana kalau solat nanti tak dapat khusyuk dek rindukan Nasi Ayam Kekasih Hatiku ?
Baiklah, ini kupasannya.
Nak makan dulu ke nak solat dulu ?
Nampak ? Nampak dah betapa hebatnya Al Quran dan Sunnah mengatur hidup kita?
Sungguh, Islam tak membebankan kita.
Firman ALLAH swt maksudnya:
suara rakyat
Solat dulu ke makan dulu hahh ?
Straight to the titik, saya ni tergolong dalam golongan yang menganggap bahawa
'Makan = Heaven + Rock Oooo'.
Gulp.
"Wehh, dahtu solat kau nak letak mana ? Kemain heaven bagai, podahh".
Haha. Ini hanya anasir yang berlegar di minda dan menerobos ke atma saya.
Bila difikirkan semula, ada betulnya anasir dan ideologi yang selalu saya tepis bak meniup lalat supaya badannya terlekat di buku getah lalat. Secara jujurnya, sedang ghairah menikmati makanan, tapi terfikir juga, "Woi, bila kau nak solat ni?"
Astaghfirullah.
Kadang buat enteng je kan solat?
Kadang fikir senang je nak masuk syurga. Hah, dengan bekalan apa ? Makanan yang saya lahap tu tanpa fikir orang belakang ?
Lumrah
Saya merupakan bekas pelajar yang pernah menginap di asrama.
Ya, dari 2008 hingga 2012.
Ya, dari junior hingga bergelar senior.
Budaya yang sering saya lakukan dan lihat, adalah pada bulan puasa. Ha, puasa di asrama.
Beratur panjang dari jam 6 lebih kurang bersama rakan rakan, makanan pakej ada air sejuk, kurma dan kuih muih serta juadah makanan yang mampu membuat saya ketaq kepala lutut.
Langkah dihayun ke meja makan, duduk dan menunggu azan.
"Hayya 'alassolah", ahah! Inilah masanya !
Chopp! ada seruan solat dah tu, tapi kenapa saya dan jemaah di Dewan Makan lain sorang pun takda yang bangun ?
Bukannya saya tak terasa terpanggil dengan azan, tapi makanan sedap ni macam mana ?
Bukan juga saya tak faham apa maksud Hayya 'alassolah tu, tapi macam mana kalau solat nanti tak dapat khusyuk dek rindukan Nasi Ayam Kekasih Hatiku ?
Baiklah, ini kupasannya.
Nak makan dulu ke nak solat dulu ?
Menurut Anas bin Malik r.a, Rasulullah saw pernah bersabda maksudnya:
”Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah dengannya sebelum kamu menunaikan solat Maghrib dan janganlah kamu tergopoh-gapah ketika makan malam”(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar r.a, baginda Nabi saw bersabda maksudnya:
”Apabila dihidangkan makan malam untuk kamu sedangkan solat (berjemaah) telah didirikan, maka mulakanlah dengan makan malam. Janganlah seseorang itu tergopoh-gapah sehingga dia selesai makan” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis yang sama dinyatakan bahawa-Maksudnya:
”Ibnu Umar r.a apabila dihidangkan makanan untuknya ketika solat didirikan, beliau tidak mendatangi solat hinggalah beliau selesai makan sedangkan beliau mendengar bacaan imam”
Menurut Imam Nawawi r.h (meninggal 676H):
”Hadis-hadis tersebut menyatakan hukum makruh bersolat apabila makanan yang hendak dimakan telah terhidang kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.”(Rujuk Syarh Sahih Muslim, karya Imam Nawawi).
Jelaslah kepada kita bahawa mendahulukan makanan yang sudah terhidang di depan mata merupakan sunnah dan sunnah ini meliputi semua solat. Meninggalkan makanan ketika lapar atau berkeinginan yang kuat untuk menjamahnya ternyata boleh menghilangkan khusyuk dalam solat. Ini disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Oleh itu ulama menyatakan hukumnya makruh meniggalkan makanan yang sudah terhidang di depan mata untuk menunaikan solat.
Malangnya ada diantara kita yang kurang faham lalu mengandaikan agama dengan emosi semata-mata tanpa melalui ilmu. Suruhan mendahulukan makan sebelum bersolat bukanlah bererti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat.
Sebaliknya, tujuan arahan Nabi saw adalah untuk memastikan kesempurnaan solat kita. Agar kita dapat solat dengan Khusyuk tanpa memikirkan tentang makanan tadi.
Namun jika makanan belum terhidang atau keinginan terhadap makanan tiada, maka tidaklah makruh untuk kita terus menunaikan solat.
Nampak ? Nampak dah betapa hebatnya Al Quran dan Sunnah mengatur hidup kita?
Sungguh, Islam tak membebankan kita.
Firman ALLAH swt maksudnya:
”Makan dan minumlah kamu. Jangan kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya DIA tidak sukakan orang yang berlebih-lebihan. (Surah al-Araf: 31)
Wallahu'alam :)












